BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, Mac 09, 2011

PERSAUDARAAN















Sudah lama benar aku tak aktifkan blog nie. Hidup aku bukanlah sesibuk menteri. tapi tiada cerita yang hendak di luahkan. Selama aku menyendiri dalam kehidupan yang serba serbi indah dan makmur ini. Tercalit sedikit perkara yang tidak enak di mata serta di hati.



Beberapa hari yang lepas (perhhh...ayat skema habis lah...hahaha) aku sempat bergaul dengan sekumpulan remaja sedaya dan ada juga yang tua dari aku. Masa berada dalam group tu, aku bersakan ikatan persaudaraan yang amat erat, yang amat kuat. Yang selama ini aku tak pernah merasa. Yala, sebelum ini aku bergaul dengan kawan2 yang aku anggap sahabat. Tapi masa berada dalam group ini aku merasakan berkawan tapi mereka mengaggap sebagai saudara mereka.

Ikatan yang mereka jalinkan teramat tersa kita ini amat bernilai, amat berharga sert kita dihormati seperti saudara terdekat mereka. Kumpulan remaja yang aku katakan tadi adalah satu kumpulan yang bergelar D-Team. Apa benda D-Team nie??? Kumpulan ini di tubuhkan di suatu kawasan kampung dalam daerah Kulim, Kedah. Di kampung ini, anak2 muda mereka amat berkerjasama, mereka dapat bergaul bukan sebagai kawan, bukan sebagai sahabat TAPI sebagai saudara. Memang mereka adalah saudara Islam, tapi hubungan yang dijalinkan mereka adalah ikatan saudara terdekat mereka.

Mungkin pembaca akan bertanya2 kenapa D-Team. D adalah Dangau. Dangau adalah nama pondok kecil. Macam pondok dalam dusun menunggu durian jatuh ke bumi. Dangau yang dibina oleh remaja kampung ini dalah satu temapt untuk mereka berjumpa, bermesyuarat, bersembang2, serta apa2 saja. Malahan di dangau ini juga tempat mereka beribadat. Jangan di salah anggap mereka ini adlah remaja berpelesiran di kaki2 lima, di shooping kompleks, di jalam raya. mereka adalah remaja yang terhindar dari semua gejala songsang.

Berpatah balik tentang ikatan persaudaraan. Ikatan itu aku mersakan adalah penting di jalin oleh remaja seluruh Malaysia. Ikatan yang di tubuhkan untuk menjaga sesama sendiri. bukan mengangap lain kumpulan adalah lain saudara. Tapi dengan terteranya kad pengenalan berlambangkan bendera malaysia, serta fasih bahasa Melayu, serta beragama Islam, harus lah kita menjalinkan persaudaraan. Bukan sekadar saudara sesama Islam, mlah saudara terdekat agar segala perbuatan yang akan dilakukan saudara kita akan memalukan kita juga.

0 ulasan: